27 اکتبر 2022 - مطالعه ی جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه Missouri، اولین شواهد را در مورد تاثیر تغییرات کوتاه مدت سبک زندگی در انسان بر اختلال در پاسخ به انسولین در رگ های خونی ارائه کرد. همچنین این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد مردان و زنان به این تغییرات واکنش متفاوتی نشان می دهند.

مقاومت عروق به انسولین، یکی از ویژگی های چاقی و دیابت نوع 2 است که منجر به بیماری عروقی می شود. محققان مقاومت عروقی به انسولین را در 36 مرد و زن جوان و سالم با قرار دادن آنها در معرض 10 روز کاهش فعالیت بدنی و افزایش مصرف قند مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه تعداد قدم های آنها را از 10000 به 5000 قدم در روز کاهش دادند، همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا مصرف نوشیدنی های شیرین خود را به شش قوطی نوشابه در روز افزایش دهند.

دکتر Manrique-Acevedo، دانشیار پزشکی در دانشگاه میسوری گفت: ما می دانیم که بروز مقاومت به انسولین و بیماری های قلبی عروقی در زنان پیش از یائسگی در مقایسه با مردان کمتر است، اما می خواستیم ببینیم که مردان و زنان چگونه به کاهش فعالیت بدنی و افزایش قند در رژیم غذایی خود در مدت زمانی کوتاه، واکنش نشان می دهند.

نتایج نشان داد که تنها در مردان، سبک زندگی کم تحرک و مصرف زیاد قند باعث کاهش جریان خون در پاها در تحریک با انسولین و کاهش پروتئینی به نام آدروپین می شود که حساسیت به انسولین را تنظیم می کند و یک نشانگر زیستی مهم برای بیماری های قلبی عروقی است.

دکتر Manrique-Acevedo، گفت: این یافته‌ها بر تفاوت‌های مرتبط با جنسیت در ایجاد مقاومت عروقی به انسولین ناشی از اتخاذ یک سبک زندگی سرشار از قند و کم تحرک، تأکید می‌کند.بر اساس دانسته های ما، این اولین شواهد جمع آوری شده از انسان است که نشان می‌دهد مقاومت عروقی به انسولین می‌تواند با تغییرات نامطلوب کوتاه‌مدت سبک زندگی ایجاد شود، و این اولین مستند از تفاوت‌های مرتبط با جنسیت در ایجاد مقاومت عروقی به انسولین در ارتباط با تغییرات در سطوح آدروپین است.

دکتر Manrique-Acevedo، گفت: در آینده قصد داریم که بررسی کنیم که چقدر طول می‌کشد تا این تغییرات عروقی و متابولیکی معکوس شود و تأثیر نقش جنسیت در ایجاد مقاومت عروقی به انسولین را به طور کامل ارزیابی کنیم.

این مطالعه اخیرا در مجله Endocrinology منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-10-sedentary-lifestyle-sugary-diet-detrimental.html